Als je op deze pagina bent beland, stel ik me voor dat je meer wil weten over mij, mijn werkwijze, wat omgevingsanalyse is, hoe je mij kunt inhuren of een andere vraag. Scroll hieronder door mijn FAQ (lees: meestgestelde vragen en bijbehorende antwoorden). Heb je na het lezen hiervan nog vragen? Neem dan vooral contact op.

 
SKYE%20VAN%20GOOSWILLIGEN-12_edited.jpg

SKYE VAN GOOSWILLIGEN

They call me 'Miss Omgevingsanalyse'

Die op alle foto's? Dat ben ik. Mijn naam is Skye van Gooswilligen en sinds 2020 ben ik de trotse eigenaar van De Omgevingsanalist. Bijna 10 jaar geleden ben ik opgeleid en begonnen als omgevingsanalist en sindsdien heb ik er mijn expertise van gemaakt. Inmiddels heb ik het toegepast en onderwezen in verschillende (crisis)functies en organisaties. En heb ik er nu een bedrijf van gemaakt. 


Mijn inzet? Omgevingsanalyse onderdeel maken van dagelijkse (crisis)communicatiewerkzaamheden. Want: zonder omgevingsanalyse geen communicatieadvies en -aanpak.

Weten wat omgevingsanalyse is en wat ik voor je kan betekenen? Klik dan onderaan op een van de knoppen. Wil je weten wat ik allemaal gedaan heb? Volg me dan vooral op LinkedIn.

 
  • Wat is een omgevingsanalyse?
    'De buitenwereld naar binnen halen' of 'Het sentiment bepalen' zijn twee veelvoorkomende omschrijvingen van wat een omgevingsanalyse is en doet. Dat kan makkelijker. Een omgevingsanalyse is een overzicht van de vragen, geruchten, percepties en gedragingen over een organisatie, persoon of gebeurtenis. Zo'n analyse wordt gemaakt om een communicatieadvies- of aanpak op te baseren. Door het maken van een omgevingsanalyse wordt duidelijker wat de communicatiebehoefte van de buitenwereld (lees: klanten, publiek, stakeholders, gebruikers en zelfs medewerkers) is. Omgevingsanalyse is niet nieuw in het communicatievak. Sterker, het bestaat al ruim 10 jaar maar heeft echter nog weinig grond gekregen binnen communicatie. 

    Belangrijk punt: communiceren op basis van een omgevingsanalyse is niet bedoeld niet om reputatie of imago te verbeteren. Dat een goede reputatie een effect kan zijn van goede en scherpe communicatie, ben ik helemaal met je eens. In eerste plaats is het doel om te communiceren in het belang van de ontvanger. Dat is niet iets innovatiefs, maar wordt wel eens vergeten of verkeerd begrepen. ;-)

  • Hoe ziet een omgevingsanalyse er uit?
    Een omgevingsanalyse bevat data uit verschillende (openbare) online en offline bronnen, verwerkt in een document of rapport. Door gebruik te maken van die verschillende bronnen, ontstaat een helder beeld van de communicatiebehoefte. Een omgevingsanalyse is dus maatwerk en verschilt dus per situatie. Qua vorm zijn er een aantal die vaak terugkomen:

    • De meest bekende en meest gebruikte vorm van omgevingsanalyse is tijdens een crisis. Dan is een omgevingsanalyse vaak maar één of twee A4'tjes, met een advies ten behoeve van crisiscommunicatie. Het idee hierachter is dat zo'n omgevingsanalyse snel te lezen is en snel over te brengen is op anderen.

    • Steeds vaker worden omgevingsanalyses ook gemaakt om issues en langlopende zaken in kaart te brengen. Bij deze vorm is te zien dat deze omgevingsanalyses uitgebreider en diepgaander zijn. 

    • Organisaties werken meer en meer in een 'newsroom'. Zij gebruiken omgevingsanalyses tijdens een dagstart of newsroomoverleg. Een omgevingsanalyse is hier vaak kort maar krachtig (ongeveer één alinea) en benoemt kansen en risico's voor communicatie. Deze input wordt gebruikt om de communicatiekoers en -prioriteiten van die dag te bepalen

  • Wat levert een omgevingsanalyse mij op?
    Door het maken van een omgevingsanalyse wordt duidelijker wat de communicatiebehoefte van de buitenwereld (lees: klanten, publiek, stakeholders, gebruikers en zelfs medewerkers) is en hoe zij naar een organisatie, persoon of gebeurtenis kijken. En dat maakt je werk als communicatieprofessional een stuk makkelijker. Want als je de communicatiebehoefte duidelijk hebt, speel je hier veel scherper op in. Ook kunnen omgevingsanalyses voorspellend werken en is het een goed middel om voor, tijdens en na een communicatieadvies of -aanpak te checken of deze aansluit bij die communicatiebehoefte.

  • Heb je voorbeelden van wat je voor mij kan doen?
    ​Zeker wel! Komt-ie:

    • Je huurt mij - voor korte of langere periode - in om omgevingsanalyse in je communicatieafdeling te organiseren en implementeren;

    • Je huurt mij in om een training of oefening te verzorgen;

    • Je huurt mij in als omgevingsanalist tijdens crisis, mediaoptredens of evenementen

    • Je huurt mij in om dagelijkse, wekelijkse of periodieke omgevingsanalyses voor je te maken

    • Je doet online mee aan een masterclass of een online oefening. Deze organiseer ik regelmatig.

 
SKYE VAN GOOSWILLIGEN-31.jpe

Kunnen we (vrijblijvend) kennismaken?


Natuurlijk! Wil je liever eerst een (digitale) kop koffie drinken om te zien wat ik voor je kan doen? Plan dan vrijblijvend een gesprek in. Ook als we elkaar al kennen en/of je (meerdere) diensten op maat wil afnemen, plan je een intakegesprek in. Hoe werkt het?

  • Je kiest een tijd in mijn agenda en vult je gegevens en geeft je wensen aan.

  • Een kennismakingsgesprek voer ik altijd online of in de omgeving van Rotterdam. Voor fantastisch lekkere koffie maak ik soms een uitzondering.

  • Verdere vervolgstappen bepalen we tijdens het gesprek en bevestig ik achteraf altijd digitaal, eventueel met een offerte.